دوره های خردسال (3 تا 7 سال)

آموزشگاه زبان ela

در این گروه سنی با توجه به علم روانشناسی، کودکان توانایی یادگیری را فقط و فقط از طریق کار با محیط فیزیکی اطراف خود دارند (مهد زبان انگلیسی). بنابراین، آموزش از طریق بازی و با بهره گیری از جدیدترین روش ها صورت می پذیرد. کتاب های First Friends و Little Friends برای گروه سنی 5 تا 7 سال طراحی شده اند که پیش درآمدی بر کتاب های Family& Friends می باشند

ترم ها کتاب
LF 3 LF 2 LF 1 Little Friends
First 1C First 1B First 1A First Friends 1
First 2C First 2B First 2A First Friends 2
First 3C First 3B First 3A First Friends 3

کودکان خردسال، زبان‌آموزان طبیعی هستند. آنها بر خلاف نوجوانان و بزرگسالان برای یادگیری زبان بدون یادگیری آگاهانه انگیزه دارند. آنها توانایی تقلید تلفظ و تدوین قوانین را برای خود دارند. هر ایده ای مبنی بر اینکه یادگیری صحبت کردن به زبان انگلیسی دشوار است به ذهنشان خطور نمی کند مگر اینکه توسط بزرگسالانی پیشنهاد شود که خود انگلیسی را در سنین بالاتر از طریق کتاب های درسی مبتنی بر گرامر به صورت آکادمیک یاد گرفته اند. این تفکر که زبان دوم باید از سنین بالاتر و پس از فراگیری زبان مادری آغاز شود، تفکری کلیشه ای، کاملا اشتباه، و غیر علمی می باشد که در گذشته رواج داشته است و خوشبختانه امروزه آگاهی بیشتر والدین، موجب تغییر در این رویه شده است.

مزایای یادگیری زبان انگلیسی برای خردسالان در سنین پایین

  1. کودکان کم سن و سال هنوز از راهبردهای فردی و ذاتی خود برای یادگیری زبان اول (مادری) استفاده می کنند و به زودی متوجه می شوند که می توانند از این استراتژی ها برای یادگیری زبان انگلیسی (زبان دوم) نیز استفاده کنند (یادگیری زبان دوم به شیوه زبان مادری).
  2. کودکان خردسال برای یادگیری از طریق فعالیت های بازی مانند وقت کافی دارند. آنها با شرکت در یک فعالیت مشترک با یک بزرگسال، زبان را فرا می گیرند. آنها ابتدا به فعالیت اهمیت می دهند و به چگونگی انجام آن پی می برند و سپس از طریق زبان بزرگسالان، معنا و مفهوم آن فعالیت را درک می کنند.
  3. کودکان خردسال زمان بیشتری برای جا دادن زبان انگلیسی در برنامه روزانه دارند. برنامه های مدرسه معمولا غیررسمی است و ذهن کودکان هنوز دربردارنده حقایقی نیست که باید ذخیره و آزمایش شوند. آنها ممکن است تکالیف کمی داشته باشند یا اصلاً تکلیف نداشته باشند و به دلیل نیاز به دستیابی به استانداردهای تعیین شده استرس کمتری دارند. این یه این مفهوم است که ذهن خالی از استرس آمادگی بیشتری برای یادگیری زبان دوم را دارد.
  4. به نظر می رسد کودکانی که در سنین پایین فرصت یادگیری زبان دوم را دارند، هنگام یادگیری زبان های دیگر از همان راهبردهای یادگیری زبان مادری در طول زندگی خود استفاده می کنند. انتخاب زبان های سوم، چهارم یا حتی بیشتر در سنین پایین، آسان تر از زبان دوم است.
  5. کودکان خردسالی که به جای یادگیری آگاهانه، زبان انگلیسی را به طور ناخودآگاه فرا می گیرند، (مانند کودکان بزرگتر و بزرگسالان)، تلفظ و احساس بهتری نسبت به زبان و فرهنگ زبان دوم دارند. هنگامی که کودکان تک زبانه به بلوغ می رسند و خودآگاه تر می شوند، توانایی آنها در یادگیری زبان کاهش چشم گیری می یابد (حدود سن 11 سالگی) و احساس می کنند که باید آگاهانه انگلیسی را از طریق برنامه های مبتنی بر دستور زبان مطالعه کنند. سنی که در آن این تغییر رخ می دهد تا حد زیادی به سطوح رشد فردی کودک و همچنین انتظارات جامعه آنها بستگی دارد.

مراحل یادگیری زبان انگلیسی در خردسالان و کودکان

زبان گفتاری به طور طبیعی قبل از خواندن و نوشتن شکل میگیرد.

دوره سکوت (خاموش)

هنگامی که نوزادان زبان مادری خود را یاد می گیرند، یک "دوره سکوت" وجود دارد، زمانی که آنها نگاه می کنند، گوش می دهند و قبل از شروع به صحبت از طریق حرکات صورت یا زبان بدن ارتباط برقرار می کنند. هنگامی که کودکان خردسال انگلیسی یاد می گیرند، ممکن است یک "دوره سکوت و یا خاموش" مشابه وجود داشته باشد که در آن ارتباط و درک ممکن است قبل از اینکه آنها واقعاً هر کلمه انگلیسی را به زبان بیاورند اتفاق بیفتد.

در این مدت والدین نباید کودکان را مجبور به شرکت در گفت و گوهای گفتاری با تکرار کلماتشان کنند. گفتگوهای گفتاری باید یک طرفه باشد، صحبت بزرگسالان فرصت های مفیدی را برای کودک فراهم می کند تا زبانش را بفهمد. در جایی که بزرگسال برای تسهیل یادگیری از "گفتار کودکانه" (شکل تعدیل شده گفتار) استفاده می کند، ممکن است از بسیاری از راهبردهایی که در یادگیری زبان مادری خود استفاده کرده است استفاده کند. این دقیقا همان اتفاقی است که برای کودکان خردسال در مهد انگلیسی زبان رخ می دهد. خردسالان با حضور در مهد زبان انگلیسی، در معرض زبان انگلیسی قرار میگیرند. علیرغم اینکه کودک ممکن است مدت ها تمایلی به استفاده از زبان انگلیسی برای برقراری ارتباط نداشته باشد، یادگیری زبان انگلیسی در ذهن کودکان در حال رخ دادن می باشد.

شروع به صحبت کردن

پس از مدتی، بسته به دفعات جلسات انگلیسی، هر کودک (دختران اغلب سریعتر از پسرها) شروع به گفتن تک کلمات ("گربه"، "خانه") یا عبارات کوتاه آماده ("این چیست؟"، "کتاب من است"، "من نمی توانم"، "این یک ماشین است"، "زمان رفتن به خانه است") در دیالوگ ها یا به صورت غیرمنتظره شروع می شود. کودک آنها را حفظ کرده است و دقیقاً تلفظ را تقلید می کند بدون اینکه متوجه شود که برخی ممکن است بیش از یک کلمه باشند (در واقع کودک کل عبارت و یا جمله را همانند کلمه فرا می گیرد). این مرحله برای مدتی ادامه می یابد زیرا آنها قبل از اینکه آماده باشند عبارات خود را ایجاد کنند، از این روش به عنوان یک میانبر برای گفت و گو استفاده می کنند.

  1. تقویت زبان انگلیسی کودکان

کودکان به تدریج عباراتی را می سازند که شامل یک کلمه حفظ شده است که کلماتی را از دایره لغات خود به آن اضافه می کنند ("یک سگ"، "یک سگ قهوه ای"، "یک سگ قهوه ای و سیاه") یا یک عبارت حفظ شده ای که کلمات خود را به آن اضافه می کنند ("این صندلی منه"، "وقته بازیه"). بسته به میزان مواجهه با زبان انگلیسی و کیفیت این رویارویی (منظور مواجهه با زبان انگلیسی درست و بدون ایراد)، کودکان به تدریج شروع به ساختن جملات کامل می کنند.